Välkommen till HAF:s storauktion!

Vi är nog inte störst, men vi var först!

Sedan fars dag 1972 har Haninge akvarieförening haft storauktion och akvarister från när och fjärran har dykt upp. Först höll vi till i Folkets hus i Handen, senare i Runstensskolans matsal vid Haninge centrum och nu har vi valt att flytta vidare till Söderbymalmsskolan nära Haninge centrum.

Idag består vår storauktion av:

·         den vanliga auktionen

·         fastprisbordet och

·         en kvalitetsauktionsdel

Att vi inte är störst, utan bara väldigt stora, innebär att vi vill ha sista utropet avklarat innan det har blivit kväll och en hel del potentiella köpare har hunnit åka hem. Och man ska ju dessutom hinna komma hem och koppa i de nya fiskarna före midnatt. Första utropet är kl. 11 och vi har som mål att ha sista utropet avklarat kl. 16.

Under hela auktionstiden kan man också handla vid vårt fastprisbord. Fastprisbordet har ett bra sortiment och det har vuxit en hel del under senare år. Även den som bara tittar in en liten stund har idag chansen att handla en hel del olika fiskar, räkor, växter och akvariesaker på fastprisbordet. Sedan 2014 har vi även en auktionsdel som vi kallar för kvalitetsauktion och eftersom många uppfattade det som ett bra inslag fortsätter vi med det.

Årets storauktion äger rum den 12- november (på fars dag som vanligt). Alla akvarister är välkomna som köpare. Säljare måste vara medlem i en akvarieförening.

Vad säljs? På storauktionen säljs fiskar, räkor, växter, akvarier och akvarietillbehör (t ex pumpar, filter, filtermaterial, doppvärmare, håvar), fiskfoder, foderkulturer och andra ”bra-att-ha-saker”.

Tid: auktionen startar kl. 11:00 och sista utropet är ca kl. 16:00. Registrering av gods sker kl. 09.30 -10:45, men etiketter kan också förhandsbeställas. Vet man att man ska sälja mer än ett par poster så är det enklast att förhandsbeställa etiketter.

OBS! Notera att vi i år startar storauktionen redan kl. 11:00!

Plats: Söderbymalmsskolans aula, Eskilsvägen 8, 136 81 Handen. Karta här

Auktionslokalen ligger nära Haninge Centrum (precis som den gamla lokalen) och busshållplatsen heter Söderbymalmsskolan. Stor parkering finns bredvid skolan, men infarten till den är från Dalarövägen (dvs runt hörnet).

Servering: Korv, dricka och annan fika går att köpa på plats.

Storauktionen består idag av:

·         den vanliga auktionen

·         fastprisbordet och

·         en kvalitetsauktionsdel

Den vanliga auktionen

På den vanliga auktionen bjuder man huvudsakligen på fiskar och växter. Budgivningen genom rop startar på 40 kr om inte säljaren har skrivit dit ett annat minimipris. Minsta höjning sker med 10 kr. När man har vunnit en budgivning räcker man upp handen så att löparen som kommer med godset vet vart han eller hon ska. Betalning sker direkt och med kontanter.

Fastprisbordet

Fastprisbordet är ett komplement till den vanliga auktionen. Här hittar man inte bara olika akvarietillbehör, utan även fiskar, räkor och växter. Bland växterna hittar man allt från vanligare växter till småportioner av ovanliga akvariemossor.

Som säljare kan det vara klokt att inte lägga alla poster av samma slag på auktionsbordet, utan istället lägga en del på fastprisbordet. Vissa köpare har kanske inte tid att sitta av hela auktionen, men tittar kanske in och snabbshoppar dina poster på fastprisbordet. Och det är bättre än att behöva ta hem posterna igen. På fastprisbordet hamnar också poster för under 40 kr.

Kvalitetsauktionen

Vi började med kvalitetsauktion 2014 och de flesta uppfattade det som ett bra inslag. Under kvalitetsauktionsdelen har vi tänkt oss att vi ska auktionera ut fiskar och räkor (och eventuellt växter) med ett minimipris på 100 kr. Vi är alltså inte bara ute efter diskus, utan fisk som inte tillhör standardsortimentet på auktioner. En XL-påse med guppymix hamnar inte på kvalitetsauktionen, men kanske ett gäng SM-Guppy från någon odlare. Fiskar som kan komma ifråga är exempelvis pansarmalar (minst 5 st. i påsen) (bortsett från kanske Metallpansarmal och Fläckig pansarmal), malar, L-malar, Apistogrammor, räkor med klass… Fisk med lokalitet kan kanske också platsa.

Budgivning och minimipris:

·         Budgivningen startar normalt på 40 kr och minsta höjning är 10 kr. Säljaren kan skriva dit ett högre minimipris på posten. Det ska göras tydligt!

·         Man bjuder genom att ropa och gärna vifta med armen.

·         När man har vunnit en budgivning räcker man upp handen så att löparen som kommer med godset vet vart han eller hon ska. Betalning sker direkt och med kontanter.

OBS! Betalning sker kontant! Se därför till att ha med er ordentligt med kontanter i olika valörer. (Närmaste bankomat finns i Haninge centrum, så glöm inte cash.)

Lotteri: Vi har ett lotteri. Vinster är akvarietillbehör och presentkort i olika affärer och webbshoppar. När lotterna är slutsålda, så har vi dragning i en paus, så att alla som vill kan kontrollera att det går rätt till. Resultatet presenteras som en dragningslista och eventuella vinnare kan ställa sig i kö när det blir dags att hämta ut priserna i nästa paus.

Säljare: För att kunna sälja måste man vara medlem i en registrerad akvarieförening (man kan bli HAF-medlem på plats). Efter auktionen sker utbetalning till säljarna och har man inte tid eller lust att vänta på kontanter, så kan man vid registreringen anmäla kontonummer (och clearingnummer) för utbetalning.

Köpare: Storauktionen är öppen för den akvaristiska allmänheten oberoende av om ni är medlemmar i en akvarieförening eller inte (men det finns som sagt chansen att bli medlem på plats).

Provision: HAF tar 25% i provision enligt SASK:s rekommendation.

Reklam och annonsering: HAF annonserar i olika kalendarier, DN på stan och Mitti-tidningarna. Säljare som har med sig något speciellt eller sällsynt får gärna informera potentiella köpare om det. Det ligger ju logiskt sett också i säljarnas intresse att rätt personer kommer till storauktionen. Även köpare kan berätta vad de är intresserade av att få tag på. Av den grunden finns det auktionstrådar på olika akvariefora.

Zoopet: https://www.zoopet.com/forum/forum/-3-allmänna-frågor/-01-föreningsfrågor/2360867-13-11-2016-haninge-akvarieförenings-storauktion-med-kvalitetsauktion

Redbee: http://www.redbee.se/showthread.php/11122-13-11-2016-Haninge-akvarieförenings-storauktion-(med-kvalitetsauktion)

Ciklid: https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=72881

Diskusforum: http://diskusforum.se/viewtopic.php?f=141&t=12507

Plantswap: http://plantswap.se/viewtopic.php?f=49&t=19708

Akvariefisk iFokus: http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/57f42245ce12c45a520009fd-1311-2016-haninge-akvarieforenings-storauktion?4d712551b9cb46214104911e-1

Lmal: http://lmal.se/viewtopic.php?f=42&t=4807&sid=e4a241f4ec105a65c7e2d7ca1229b253

Rovfisk: https://www.rovfisk.se/thread/89431/

Det är givetvis också tillåtet att använda sig av olika akvariegrupper på Facebook.

Vi hälsar alla gamla och nya akvarister välkomna på en farsdagsutflykt till Söderbymalmsskolan!